Instax: şipşak fotoğrafçılık sosyal medya çağında yeni bir kültür yaratıyor
Şu
anda tüm dünyada gençler kendilerini ifade etmek için yaratıcı bir alet olarak
çok yüksek teknoloji ürünü olmasına karşın kullanımı kolay bir cihazı
benimsemiş durumda: instax! 2015 yılında Fujifilm 5 milyonun üzerinde şipşak
fotoğraf makinesi sattı ve şöhreti büyümeye devam ediyor.
Instax'ın
dijital çağdan hiç olumsuz etkilenmediği söylenemez. 21. yüzyılda satışlar
ürünün varlığını tehlikeye atacak derecede düşmüştü. Ancak instax piyasaya
sürüldükten 10 yıl sonra Fujifilm bu fotoğraf makinesini tamamen yeni bir
konsept altında yeniden hayata döndürdü ve satışlar neredeyse mucizevi bir
şekilde fırladı. Tüm bunların nasıl gerçekleştiğini burada bulabilirsiniz!
Dijital fotoğraf çağında satışlar dibe vuruyor
1998 yılında piyasaya sürülen instax şipşak fotoğraf kamerası
kullanıcıların çektikleri fotoğrafları anında basmalarına olanak sağlamıştı.
Arkadaşlar fotoğraf çekip aralarında değiş tokuş yapabiliyordu ve bu bir grup
içindeki iletişimi pekiştirmenin muhteşem bir yoluydu. Ürün özellikle genç
kızlar arasında son derece popülerdi.
Satışlar
2002 yılında tavan yaptı ve ardından hızla düştü. Bunun nedenini belirlemek zor
değildi: 2000 yılından başlayarak dijital kameralar, dijital kameralı cep
telefonları ve en sonunda dijital sabit ve video kameralı modern akıllı
telefonlar hızla popüler hâle geliyordu. Instax'ın en büyük satış özelliği bir
fotoğraf çekip bunu anında basabilme becerisiydi ancak benzer şekilde bir
dijital fotoğraf kamerası da kullanıcıların sonuçları anında LCD üzerinde
görmesine olanak sağlıyordu. Kameralı bir cep telefonu da bunu yapabiliyor ve
fotoğrafları kolay bir şekilde arkadaşlarınıza gönderebiliyordu. Kısacası
dijital fotoğraflar daha basit daha hızlı ve şipşak fotoğraflardan şüphesiz
daha yeni görünüyordu.
Instax
bu trendden olumsuz etkilenen tek ürün değildi. Polaroid Corporation 2008
yılında şipşak fotoğraf kamerası ve filmi işini bıraktı.
Instax
açık bir şekilde Fujilim'in kendisi gibi bir dönüm noktasındaydı. Dijital
fotoğrafçılık çağı ayrıca geleneksel fotoğraf filmi piyasasını yok ederek
Fujifilm'i diğer işlerini geliştirmeye ve yenilerine açılmaya zorluyordu. Neyse
ki şirket yüksek fonksiyonel malzemeler, gelişmiş sağlık hizmetleri çözümleri
ve diğer yeni girişimlerde başarı üstüne başarı kaydederek bu görevin
üstesinden gelmeyi bildi. Fujiilm fotoğrafçılık alanında piyasadaki yüksek
performanslı dijital baskı sistemlerine yönelik yoğun talebi karşılamak için
sıkı çalışıyordu. Dijital çekim ve projeksiyona dönüşüm yaşanırken bu sırada
sinema kamerası mercekleri hâlâ görüntü kalitesinin her şeyin üzerinde
tutulmasına dair köklü geleneğini yansıtıyordu.
Yeni fotoğrafçılık çağında instax üzerine kumar
oynamak
Bununla beraber instax'ta hâlâ potansiyel gören Fujifilm
çalışanları vardı. 2009 ve 2010 yıllarında Japonya'nın büyük şehirlerinde
yaşayan gençler arasında instax kullanımının yeniden canlandığını fark ettiler.
Gençler ayrıca fotoğraf filmi gerektiren oyuncak kameraları da kullanıyor ve
fotoğraflara retro bir görünüm vermeyi mümkün kılan fotoğraf paylaşım sitesi Instagram'daki
filtrelerle fotoğraflarda oynama yapmaktan keyif alıyordu. Dijital fotoğraf
makineleri herkesin kolay ve rahat bir şekilde fotoğraf çekmesini mümkün
kılarken gençler eşsiz ve kişisel fotoğraflar çekmek istiyordu. Bu nedenle
kendilerini ifade etmenin "yeni" yollarını arıyorlardı.
Bununla
birlikte bu kültürel olgu sınır tanımıyordu: Güney Kore ve Çin'deki gençler de
eski tarz fotoğraf ekipmanları ile eğlenceli zaman geçiriyordu. Aslında söz
konusu fotoğraf çekmek olduğunda kendilerini ifade etmeyi can alıcı nokta
olarak görüyorlardı ve dijital ve analog ile farklı olmak artık bir anlam ifade
etmiyordu. Düşüncelerini basit şekilde ve doğrudan ifade etmek için ideal gibi
görünen instax'ın samimi görünümünü ve filmin boyutunu gözle görülür şekilde sevmişlerdi.
Onlar için instax, çelişkili bir şekilde, yepyeni bir şeydi.
Instax'tan
sorumlu kişiler için ise bu trend belki de ürünü yeniden hayata döndürmek için
son şanstı. Ancak önlerindeki görevin kapsamı muazzamdı: Yeni fotoğraf kültürü
ile bir ilişki kurmak için ürünün kendisini güncellemeleri ve pazarlama
stratejilerini tamamen gözden geçirmeleri gerekecekti. Kısacası yeni bir instax
devrimi yaratmak onların göreviydi.
Özenli bir yenileme son derece başarılı bir
dirilişle sonuçlanıyor
zamanlar fotoğrafçılıktaki bu yeni trende öncülük eden gençler
moda ve sanatla ilgilenen genç kadınlar ve kızlardı. Instax'ın yenilenmesindeki
ilk adım 2012'de instax mini 8'i piyasaya sürmek olacaktı. Hedef kullanıcıyı
memnun etmek için pazarlama ekibi ürünü zihinlerinde "dünyadaki en tatlı
kamera" olarak canlandırdı ve yeni model bu özellikleri tam olarak
karşılıyordu.
Gençlerin
moda ve kültür anlayışında daha fazla ilgi çekmek için ekip ayrıca instax'ın
dış görünümünü de tamamen yeniledi: Artık genç kadınların ve kızların modaya
uygun çeşitli ürünler satın aldığı trend ürün mağazalarında mükemmel
görünecekti. Bu çağın ihtiyaçlarını karşılama çabaları instax'ı artık kendini
ifade etmenin çok daha modaya uygun bir yolu olarak gören Japonya ve Güney
Kore'deki hedef kullanıcılardan hemen onay aldı. Instax satışları tavan
yaptı—ve yükselmeye devam ediyordu. Bununla birlikte instax Asya'da da fanlar
kazanmaya devam etti.
Yeni fotoğraf kültürü için bir tanıtım planı
Instax mini 8'in başarısına rağmen instax pazarlama ekibi hâlâ
bir şeylerin eksik olduğunu hissediyordu. Artık instax'ın gerçek değerinin
akıllı telefonları ve sosyal ağları içerisinde barındıran yeni küresel
fotoğrafçılık ekosisteminde insanların kendilerini çok boyutlu bir şekilde
ifade etmesine yardımcı olmakta yattığını anlamışlardı. Bulundukları konumda
ise instax gereğinden fazla bir moda aksesuarı hâline gelmiş ancak yeteri kadar
bir iletişim aracı olamamıştı. Bunun yanında ürünün geçici bir moda çılgınlığı
olarak görülme ve çabucak unutulma tehlikesi de vardı.
Bir
sonraki girişim instax kullanıcı tabanını büyük oranda genişletmekti. Bir
sonraki ürün şık olmasına karşın klasik bir tasarıma ve çok çeşitli fotoğraf
modlarına sahip instax mini 90 NEO CLASSIC'ti. Bu yetişkin erkeklerin ve
kadınların kullanmaya can atacakları bir fotoğraf makinesiydi. Ekip ayrıca yeni
kullanıcıların sadece instax'ın sunabileceği fotoğraf keyfini aynı derecede
sürdüklerinden emin olmak istiyordu. Ürünün kendisinden ziyade instax'ı
kullanmanın cazibesine odaklı yeni bir küresel tanıtım stratejisi oluşturdular.
Reklamlar hayatın çeşitli anlarında şipşak fotoğraftan nasıl keyif alınacağını,
daha farklı baskılar elde etmek için aksesuarların nasıl kullanılacağını ve
genel olarak instax ile hayatın nasıl daha keyifli ve ilginç bir hâle
getirilebileceğini gösteriyordu.
Bu
strateji son derece başarılı oldu. 2013 yılında piyasaya sürülen instax mini 90
NEO CLASSIC orta yaşlı insanlar arasında markanın kullanıcı tabanını
genişletti. Instax yelpazesi bir bütün olarak da yavaş yavaş daha önce hiç
Fujifilm ürün stoğu yapmamış perakende satış noktalarında bile bulunabilir hâle
gelerek bir yaşam biçimi değiştirici olarak ün kazandı.
İnovasyon deneyimlemeye yeni bir yaklaşım
sunmaktan doğar
Bu tarihten itibaren Fujifilm klas ve şık instax mini 70'i ve
kullanıcıların bir akıllı telefon vasıtasıyla fotoğrafları anında basmasına
olanak sağlayan instax SHARE yazıcıyı piyasaya sürerek instax ürün yelpazesini
genişletmeye devam etti. 2014 yılından bu yana instax Kuzey Amerika ve
Avrupa'da her yıl satışlarını ikiye katladı ve bu yelpazede yer alan ürünler
ABD'deki popüler konfeksiyon zincirlerinde ve Paris'teki ünlü eski mağazalarda
boy gösterdi. Instax tüm dünyada yeni ve yaratıcı yollarla fotoğrafçılıktan
keyif almaları için insanlara ilham vermeye devam ediyor.
Bir
ürünün değeri teknolojisinin yeniliği ile belirlenmez. Aksine insanların
yaşamlarını ve dünyayı yeni ve heyecan verici bir şekilde deneyimlemesine
yardımcı olan şey yenilikçi bir üründür. Yeni değerler, trendler ve alt
kültürler yeni ürünlere hayat verebilir ve etkili pazarlama insanların yeni
yollarla bunlardan keyif almasına yardımcı olabilir. Yeniden doğuş ve
inovasyon—instax'ın hikayesi Fujifilm'in fotoğraf kültürünü koruma ve ileriye
taşıma görevini nasıl yerine getirdiğine dair başka bir örnektir.
instax mini 9 şimdi Guzel.com' da...
Instax: Şipşak Fotoğrafçılığın Hikayesi
Reviewed by Unknown
on
Kasım 08, 2017
Rating:
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder